Saturday, December 3, 2011

Peranan j-QAF dalam sistem Pendidikan Negara.....

j-QAF memainkan peranan yang penting di dalam memperkasakan Pendidikan Islam yang sedia ada supaya semua bidang-bidang di dalam Pendidikan Islam iaitu Tilawah Al-Quran, Aqidah, Ibadah, Sirah Nabawi, Akhlak dan jawi lebih berkesan dan dapat dihayati serta diamalkan di dalam kehiduan seharian.
Bahasa Arab Komunikasi juga merupakan salah satu daripada modul yang terdapat di dalam projek j-QAF. Ianya merupakan bahasa tambahan yang diajar di sekolah-sekolah kebangsaan kepada pelajar-pelajar tahun satu. Masa yang diperuntukkan bagi pengajaran Bahasa Arab Komunikasi ialah dua waktu iaitu 60 minit. Dengan adanya subjek ini, ia dapat menjadikan bahasa tanbahan kepada pelajar.
Program ini juga diharapkan dapat meningkatkan kualiti pelaksanaan Pendidikan Islam dan Bahasa Arab sebaga memperkasakan Pendidikan Islam sebagaimana yang telah diilhamkan oleh Perdana Menteri kita. Ini memandangkan j-QAF bukanlah satu meta pelajaran baru, tetapi ia merupakan inisiatif baru yang dilaksanakan di dalam Pendidikan Islam dan Bahasa Arab Komunikasi.

No comments:

Post a Comment